A rézkarcról röviden
A rézkarc tradícionális sokszorosító grafikai eljárás, az 1500-as évektől használják a technikát a művészek.
A rézkarc készítés két fő fázisa röviden:
-
Rézlemezre maratással készül a grafika (ez a nyomóforma)
-
A kész, megfestékezett lemezről papírra készülnek a nyomatok (több darab, ezért sokszorosító grafikai eljárás).
A rézkarc készítése részletesebben:
1. A lemez (nyomóforma) elkészítése
A felpolírozott, zsírtalanított lemezre speciális viaszos alapozóanyag kerül. Acéltűvel készül az így előkészített lemezre a grafika (az alapozóréteget karcoljuk le, a lemez a felrajzolt vonalakon szabaddá válik a maratófolyadék számára - a vonalak bemaródnak. Különböző maratási időkkel eltérő mélységűek lesznek a maratott vonalak, ez a nyomaton erőteljesebb - vagy éppen lehelletfinom rajzolatot ad. Jellemzően sárgaréz lemezre készítem a nyomóformát.
2. A nyomat készítése
Az elkészült lemezről nyomatok készülnek. Minden nyomathoz meg kell festékezni a lemezt, és rézkarcprésen, enyhén nedves papírra történik a nyomtatás. Minden egyes nyomathoz festékezni kell a lemezt, így lehetséges, hogy különböző színű nyomatok is készülhetnek ugyanarról a lemezről.
Az elkészült nyomatokat üveglapra ragasztom (a nyomat széleinél), hogy nem maradjon hullámos a nyomat a száradáskor.
Az elkészült nyomatokat sorszámozom, szignózom (a sorszámozás által a nyomatok egyedi grafikának számítanak). A sorszám két számból áll: az első szám azt jelzi, hogy hányadik példány az adott nyomat, a második szám azt, hogy hány nyomat készül összesen az adott lemezről (pl.: 17/100).
A nyomatokat Fabriano (olasz) 280 grammsúlyú famentes rézkarcpapírra készítem.
Paszpartu, keret
A keretezett nyomatok körül - a kereten belül - színes kartonba vágott ablak látható, ez a paszpartu (2-4 mm vastag karton).
Szerepe az, hogy a nyomat ne érintkezzen az üveggel, valamint kiemeli a grafikát azáltal, hogy a paszpartu színe harmonizál a nyomat és a keret színével.